- Elektronicaketen BCC is vrijdag door de rechtbank in Amsterdam failliet verklaard.
- Als een bedrijf failliet gaat, neemt de curator de controle over en komt er een verdeling van claims van schuldeisers.
- Business Insider bespreekt waar je als klant op moet letten bij een faillissement.
- Lees ook: Elektronicaketen BCC lijkt de veranderingen in de retailwereld ‘compleet gemist’ te hebben en vraagt faillissement aan
De rechtbank in Amsterdam heeft elektronicaketen BCC failliet verklaard, meldt de rechtbank vrijdag.
Donderdag vroegen de curatoren het faillissement aan. De keten had al een tijd last van financiële problemen en had eerder uitstel van betaling aangevraagd.
De elektronicaketen met zo’n zestig vestigingen in Nederland zei eerder te kampen met “aanhoudende en toenemende zware marktomstandigheden”. Volgens BCC is de elektronicamarkt in het jaar na corona ingezakt.
De oorlog in Oekraïne, de hoge inflatie, het gedaalde consumentenvertrouwen en de lagere consumentenbestedingen maakten het de elektronicamarkt nog moeilijker.
Daarbij stegen de kosten flink voor BCC voor onder meer loon en huur. De keten kon de bedragen niet doorberekenen naar de consument, zoals in andere sectoren wel het geval is, aldus BCC.
Donderdag werd bekend dat de winkels en de webshop voorlopig open blijven ondanks de faillissementsaanvraag. De curatoren willen namelijk een doorstart maken met de keten. Bij het bedrijf werken ruim 1100 mensen.
1. Wat gebeurt er met mijn aanbetaling als een bedrijf failliet gaat?
Bij een faillissement neemt de curator de controle over en treedt er juridisch gezien een rangorde in werking bij de claims op de boedel. Om te beginnen moet het salaris van de curator worden betaald en eventuele huur vanaf de dag van het faillissement. Dan volgt al snel de uitbetaling van achterstallige salarissen aan werknemers en hebben belastingschulden hoge prioriteit.
Heb je al een bedrag aanbetaald en kom je erachter dat een bedrijf faillissement heeft aangevraagd, dan zit er niets anders op dan af te wachten wat er gaat gebeuren.
De curator onderzoekt hoeveel geld en spullen er nog zijn en hoe dit moet worden verdeeld over alle schuldeisers. Tot de financiële situatie in kaart is gebracht, worden geen leveringen of betalingen meer gedaan.
De uitbetaling aan schuldeisers gebeurt volgens een bepaalde hiërarchie. Hierbij trek jij als consument vaak aan het kortste eind, omdat veel andere schuldeisers, zoals de Belastingdienst, het UWV en banken, voor gaan. Het is de vraag hoeveel geld er nog over is als jouw vordering aan de beurt is. Is de geldpot leeg, dan ben je je geld kwijt.
Mogelijk is er een garantieregeling voor aanbetalingen. Die zijn doorgaans echter beperkt en bieden in lang niet alle gevallen dekking voor de hele aanbetaling. Hoe dat bij jou zit, kun je checken in de voorwaarden.
2. Wat moet ik doen bij een faillissement?
De eerste stap is bij de Kamer van Koophandel informeren wie de curator is. Meld je vervolgens schriftelijk bij de curator aan als schuldeiser. Vraag hem of haar om de leveringsverplichting na te komen of akkoord te gaan met ontbinding van de koopovereenkomst en jou te erkennen als schuldeiser voor het aanbetaalde bedrag. Stuur altijd een kopie mee van je betalingsbewijs.
Er is een kans dat de curator besluit een besteld product alsnog te leveren. Je bent in dat geval verplicht het product af te nemen en te betalen, want een faillissement maakt de aankoop niet ongedaan.
Pas als de curator aangeeft dat de bestelling niet meer wordt geleverd, mag je de aankoop ongedaan maken en kun je het product alsnog ergens anders kopen. Maar je staat dan wel achter in de rij van schuldeisers, dus de kans dat je je geld terugziet, is dan erg klein – behalve als er een garantieregeling is.
3. Ik heb mijn product in reparatie gegeven. Wat nu?
Is je product in reparatie, dan blijft het van jou. Het valt dus niet in de failliete boedel.
Je moet in dat geval aan de curator vragen om de spullen terug te geven. Wel moet je met een kassabon en ontvangstbewijs kunnen aantonen dat het product van jou is.
4. Hoe zit het eigenlijk met de garantie?
Een ander probleem waar klanten bij een faillissement mee kampen, is de garantie. Gaat een product tijdens de garantieperiode kapot, dan wend je je normaal gesproken tot het bedrijf waar je het hebt gekocht.
Bij een faillissement maak je doorgaans alleen aanspraak op de garantiebepaling van de fabriek en die is meestal vrij sober. Is de fabrieksgarantie verstreken, dan heeft de fabrikant richting jou geen enkele verplichting meer. Je kunt dan hooguit vragen om coulance.
5. Wat te doen bij een doorstart van BCC?
Sommige bedrijven maken een doorstart. In het geval van BCC wil de curator daar naar kijken. Dat lijkt gunstig voor je rechtspositie als klant, maar helaas betekent een doorstart niet automatisch dat jouw rechten dan overgaan op de nieuwe eigenaar. Meestal worden alleen een deel van de inventaris – en soms ook de naam van het bedrijf – overgenomen, maar niet de aanbetalingen of de garantieverplichtingen.
Check bij een doorstart daarom of er sprake is van een andere rechtspersoon.